måndag, februari 15, 2010

Betalt

NU har jag äntligen fått iväg beställningen på sköldpaddsgrejer, samt betalat den. Först la jag en beställning på en (dyr, bra) lampa som var slut för tillfället, men skulle komma in. Sen fick jag ett mail om att den dragits tillbaka av tillverkaren pga nåt fel. Skulle dröja månader förmodligen innan den kom hem igen. :( Sen la jag en ny order på en annan (billigare, sämre) lampa och idag kom jag äntligen ihåg att förskottsinbetala den med. Så nu kanske han kan få sitt UV-ljus innan veckan är slut åtminstone! Han har ju värme nu, och D3-vitamin lagrar han visst i kroppen så han klarar sig ett tag. Det är D3 de behöver UV-ljuset för alltså... Ja, det är inte helt lätt att ha en sköldpadda som synes. Folk har förr, och till viss del även nu tyvärr, trott att en sköldpadda kanman ha bara knallande runt på golvet så sköter de sig i stort sett själva. Men så är icke fallet, de kräver för att må bra rätt bottensubstrat (måste kunna gräva ner sig, hålla fukten), rätt värme, UV-lampa, dagsljus, rätt mat, kalktillskott osv osv... Kostar lite, men inte på långa vägar lika mycket som en hund. Kräver lite kunskap och pyssel. Men de är å andra sidan så oerhört fascinerande djur så för oss är det helt klart värt det! De är vackra, rogivande och intressanta. Urtidsdjur i den moderna världen. Och Alex älskar sin rumskompis!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar