tisdag, februari 10, 2009

Lokalproducerat i JOKKMOKK!!??

Cocken kom hemknatandes från affären igår med lava(?)rökt skinka som han proklamerade att vi fick äta med vördnad på grund av dess höga pris. Jag tittade närmare på etiketten och läste följande märkliga mening: Lokalproducerat i Jokkmokk. Funderade en stund på det påståendet... Alltså -vi försöker i den mån det går att handla lokalproducerat, tanken bakom det är ju att ur milsjösynpunkt slippa transporter. Lokalproducerat för mig är sånt som är producerat i närheten av där JAG bor. Jokkmokk är låååångt härifrån! Varför skriva ut en sån sak på skinka i en butik i Bollnäs?? ALLT är väl lokalproducerat där det är gjort, men transporterar man sen skinkjäveln till Bollnäs är den inte längre lokalproducerad, eller...?? Inte för oss, som bor här. Fattar ni hur jag menar, eller är jag helt ute och (lava)röker?? Jag menar det står ju inte på fläskfilén "lokalproducerad i Danmark" t.ex. Eller menar de att Norrland är så himla litet att allt som produceras där är lokalt för hela jävla landsdelen tro? Så om jag åker upp till Treriksröset och säljer Tillmans falukorv från Bollnäs så kan jag saluföra den som lokalproducerad? Näe, det där tycker jag var väldigt konstigt. Känns som om de försöker få det att låta bra bara. Skäms, Ica!








Och apropå miljö. Miljölöfte vecka 7: Stänga av vattnet i duschen när jag tvättar mig.
Detta har jag gruvat mig länge inför, då jag är extremt frysen när jag duschar, men det känns som om det är dags nu. :S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar