lördag, januari 24, 2009

Äntligen!!

NU har vi vare å hämtat sängen på Mio!!! Fast det blidde inga matchande sängbord, då jag missuppfattat honom. Jag tyckte han sa att ALLT skulle ingå i paketpriset, men så var icke fallet. Sängmedarna för 700 spänn skulle bli utöver... Nänänänä sa vi då!! Såhär i hårda tider köps inget i onödan. Jag tänker anamma den här "epidemin" med köpstopp som verkar florera. Låter som något för mig, dock i "light-version". MEN att handla mindre onödiga saker och därmed minska miljöförstöring/barnarbete/transporter tvärs över världen osv osv KAN helt enkelt inte vara fel! Det har alltid stört mig det här med överkonsumtion. Man MÅSTE ha de senaste kläderna, supersnyggt och nytt i allt hemma. Nya gardiner flera ggr per år, en ny soffa för att man TRÖTTNAT på den gamla! Hallå liksom?? Tänker folk överhuvudtaget på hur sopberget växer?! Sopsortering i all ära, men hur bra tror ni det är för miljön att slänga en fullt fungerande soffa för att man är LESS! (ja jag vet att vi just köpt nya stolar och säng, men stolarna var trasiga och sängen var på god väg att bli...)

SÅ, vad gäller INTE mitt köpstopp 2009 för?
-Skolböcker, det måste jag ju självklart köpa! Men jag ska sälja begagnat det jag inte behöver ha kvar sen.
-Mat, obvious why...
-Hygienartiklar, det som tar slut bara. Inte "nöjes-shoppa" smink o dyl. (här har vi min hårdaste utmaning)
-Såpa, diskmedel och sånt man använder för att städa.
-Kläder jag verkligen behöver, ex strumpor osv.
-Kläder till Alex, det han BEHÖVER!!!
-Min "Världens historia" tidning, den klarar jag mig inte utan! Andra ska jag säga upp.

-Säkert nåt mer som jag inte tänker på... Men grejen är ju att allt ONÖDIGT man handlar ska bort!!! Det är okynnesshoppande jag vill få bort. För ekonomin och miljön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar