torsdag, december 04, 2008

Risig

Först idag känner jag mej återhämtad efter helgen - underbara fibromyalgi!! -__- Idag är jag inte lika stel och öm överallt och nacken känns inte längre som om den ska gå av. Tröttheten är inte lika påträngande och min hjärna funkar faktiskt skapligt klart.
Fan vad jobbigt det är ibland att ha det såhär, varje liten "utsvävning" får betalas flera gånger om! Men jag KAN ju inte bara gå här i min lilla bubbla och inte göra nåt annorlunda eller ansträngande. Jag är 30 år och vill inte leva som nån jävla pensionär!!

Att ha fibro: (lev mitt liv en vecka, den som vill...)

-Vakna på morgonen, INTE utvilad för du har varit vaken minst tio gånger under natten.
-Kliv upp, kroppen är stel och motsträvig som en djupfryst gädda. Alla leder känns som om de varit stilla i fem år istället för en enda natt. Hvudet känns luddigt som om du är rejält förkyld eller småfull. Ryggen, nacken, axlar och nacke känns "feber-värkiga" - men lugn, det värsta går över inom en timme ca.
- Med detta försök vara trevlig ändå mot sambo och barn, det ska ju inte behöva gå ut över dem att du mår som en rutten sill!
-Ok, ca en timme senare har du kommit igång och det värsta har släppt. Nu är det bara den vanliga värken kvar.
-Gör alla dagliga sysslor: borsta tänder, klä på barn, häng tvätt, diska osv - allt med svaga muskler, ömt skinn, värkande axlar osv.
Inte så lätt va? Jag kan inte lyfta armarna för högt, jag kan inte bära för tungt, jag kan inte belasta axlar o nacke för mycket... det värsta är att oftast gör det inte så ont just när jag gör sakerna. Det kommer efter istället, som en glad liten överraskning om man nån gång skulle råka glömma att man inte längre kan som alla andra.
-Lek med barn: -Nej mamma orkar inte bära dej så länge... -Inte hoppa på mamma, hon är så öm... -Nej, jag kan inte dra dej i pulkan... Inte särskilt kul, jag gör oftast sakerna ändå, bättre jag får fan för det efter då än att vara en tråkig mamma.
-Umgås med din sambo: -Nej jag orkar inte... -Jag somnar direkt jag lägger mej i soffan. -Jag kan inte ha sex ikväll för då får jag så ont imorgon... -Kittla mej inte, för det gör ont i min hud... -Jag är alldeles för trött av dagen vedermödor för att ens orka prata...
-Ta dina tabletter - knapra oerhörda mängder Alvedon Forte, ta nån Dexofen ibland så får du inte dricka alkohol. Försök låta bli att ta sömntabletter fast du är så trött att du hallucinerar och ändå inte kan sova...


Ja jag kan fortsätta nästan hur länge som helst, men vad är meningen med det? Ibland känns bara livet så jävla orättvist och jag måste få gnälla av mej lite! Det känns aningens bättre då, ett tag iallafall... FAN vad jag är less på den förbannade jävla pittfibron från helvete!! Den förstör mitt liv.

3 kommentarer:

  1. när man vet att någon har så jobbigt vet man inte vad man ska säga... jag kan inte sätta mig in i situationen för jag har ingen aning om hur du har det fast du förklarar... kan bara säga att det är skit att det hände dig. skit att det händer vem som helst för den delen! kram kompis!

    SvaraRadera
  2. usch va ja lider med dig....
    kraaaam

    SvaraRadera
  3. :o) Skönt att höra, tack ska ni ha. Ibland känns det bara så hopplöst att man MÅSTE få ösa ur sej lite.

    SvaraRadera